Off Page Optimering är optimering utanför sajten

Off Page Optimering

Att synas med sin hemsida på internet är inte alltid helt lätt. Mycket av ens framgång handlar om hur högt upp i Googles sökresultat man lyckas ta sig. För att förbättra sina chanser för det använder man sig av så kallad Search Engine Optimization (SEO). Man brukar då tala om On Page- och Off Page Optimering. I den här texten ska vi tala om det senare begreppet.

Fördelar med Off Page

Off Page Optimering är precis vad det låter som, istället för att optimera på själva sajten gör man det utanför den med länkar, ett exempel på en hemsida som har bra med länkar och gjort sin strategi bra är Skönhetsakademin som utbildar kliniker inom skönhetsbehandlingar. Det kan man göra genom att till exempel försöka se till att få relevanta inlänkar till sin sida. Man kan också lägga till sig i olika länkkataloger i hopp om att fler ska hitta en där. Det bästa är att få så kallade naturliga inlänkar.

Fördelen med Off Page Optimering är att du egentligen inte behöver ändra något på din sajt. Du kan helt enkelt ägna dig åt att skapa intressant innehåll, sedan kommer länkarna ofta på köpet. Det är också mycket enkelt att lägga till sig själv i länkkataloger. Det är dock viktigt att tänka på att satsa på att lägga till sig i relevanta länkkataloger. Även detta påverkar hur framgångsrik du kommer att bli.

Nackdelar med Off Page

Vid första anblicken är Off Page Optimering väldigt demokratisk. Har man en bra sajt får man helt enkelt mycket inlänkar. Nackdelen är dock att det kan vara svårt att som liten aktör tävla med de stora sajterna. De får mängder av inlänkar utan att behöva göra något alls medan en mindre sajt måste kämpa för sina länkar länge. Det är i praktiken svårt för en mindre sajt att gå om en större i sökmotorernas resultat. En annan nackdel är att många ägnar sig åt så kallad Black Hat SEO. Det är SEO där man till exempel köper inlänkar eller bygger upp sidor bara för att skapa inlänkar. Detta gör att placeringen hos sökmotorerna inte alltid blir rättvisa.

Youtube Marknadsföring

Youtube har de senaste åren tagit plats som den mest populära plattformen bland sociala medier. Många företag sneglar därför ditåt och vill gärna ägna sig åt Youtube marknadsföring för att nå ännu fler kunder. Men hur går marknadsföring på plattformen egentligen till? Det ska du få läsa mer om i texten som följer. Om du är företagare som vill optimera din marknadsföring blir det garanterat spännande läsning.

Hur börjar jag med Youtube Marknadsföring?

Det finns egentligen främst två primära sätt man kan använda sig av för att ägna sig åt Youtube marknadsföring. Det ena är att som företagare helt enkelt köpa annonsplats på Youtube. Detta går att göra på två sätt: Antingen köper du reklam från Youtube själva och syns på det sättet. Ett annat alternativ är att kontakta en känd profil på plattformen och föreslå ett samarbete.

Om du inte vill köpa en annonsplats för Youtube marknadsföring så kan du skapa en egen kanal för ditt företag och lägga upp dina egna filmer. Det ger dig möjlighet att skapa dina alldeles egna reklam- och informationsfilmer. Alla företagares dröm att så klart att just deras film ska bli viral. Om du bara är noga och lägger lite tanke bakom vad du lägger ut på Youtube kan den drömmen faktiskt bli sann.

Hur spelar jag in egen reklamfilm, vilka program ska jag använda?

Det är inte svårt att spela in en enkel reklamfilm för att lägga upp på Youtube. För att lyckas med din Youtube marknadsföring behöver du bara en kamera som fungerar bra, men det finns ingen anledning att skaffa någon av de dyraste modellerna. Viktigast är att du har bra ljud, det kommer att ge din film en känsla av kvalitet. Ljudet fixar du genom att köpa en extern mikrofon till din kamera. Många kameror tar i och för sig upp ljud, men ljudkvaliteten blir bättre med en extern mikrofon. När det är dags att klippa filmen finns många redigeringsprogram att använda sig av. Har du en Mac-dator finns iMovie redan installerat på datorn, för dig med PC finns Movie Maker.